Een  jaar vol aandacht voor Nicolaas van Myra laat mensen opnieuw kennismaken met deze bijzondere heilige. Nicolaas is niet alleen de patroon van onze basiliek maar ook van de stad Amsterdam.

Bijna niemand zal de media-aandacht voor de installatie van het reliek van de H. Nicolaas in onze kerk zijn ontgaan. Het vormde de start van het jaar op 5 december 2021. Nu de heilige concreet aanwezig is in de stad, kunnen de Amsterdammers beter met hem en zijn bijzondere werken kennismaken via lezingen, concerten en bijzondere missen. Dan zijn er nog nieuwe podcast-wandelingen langs de drie Nicolaaskerken. De eerste Nicolaas-penning zal worden uitgereikt en een eerste Nicolaas-maaltijd met buurtgenoten ligt al achter ons.. Alles gaat vergezeld van het vignet dat tatoeëerder Henk Schiffmacher speciaal ontwierp voor dit Nicolaasjaar.

Juist in een tijd waarin binnen de stad verschillende groepen tegenover elkaar komen te staan en de verbinding soms moeilijk te leggen valt, kan de barmhartigheid van de H. Nicolaas inspireren om verschillen te overbruggen. Volgens de verhalen stond hij immers open voor anderen en stak hij graag een helpende hand toe.

Zoals bij de drie dochters van een weduwnaar, die in financiële problemen zaten. Nicolaas zou hebben voorkomen dat ze gedwongen terechtkwamen in de prostitutie, door anoniem drie goudklompjes door hun raam te werpen.

Binnenkort is ons eigen Nicolaasbier beschikbaar. Er is een Nicolaas-verjaardagkalender in de kerk verkrijgbaar die door de 12 maanden van het jaar alle belangrijke verhalen rondom Nicolaas laat zien. Ook truien zijn verkrijgbaar en paraplu’s komen eraan. Van de opbrengst van deze producten gaat vijftig procent gaan naar stichting Together we Rise, die slachtoffers van seksueel geweld steunt om hun leven weer op te pakken: https://stichtingtogetherwerise.nl